ברוכים הבאים לאתר פלדנקרייז אקדמי
Header
המרכז בחיפה להוראת שיטת פלדנקרייז
Header

קורס תלת שנתי להוראת "תנועה אורגנית"

 

הסבר אנטומי בקורס הוראת תנועה אורגנית

הסבר אנטומי בקורס הוראת תנועה אורגנית

קורס תלת שנתי להוראת "תנועה אורגנית"

הקורס מבוסס על עקרונות שיטת פלדנקרייז והבנת אנטומיה – יישומית.

 

 קורס נוסף להכשרת מורים לתנועה אורגנית יפתח ב17.10.17.

ההרשמה בעיצומה!!! במהלך שנת הלמודים הנוכחית מתקיימות סדנאות הכרות והתנסות בדרך ההוראה הייחודית לקורס.

הלימוד בקורס נעשה באמצעות התנועה, תוך התנסות חווייתית המאפשרת למידה אורגאנית, אישית, של כל אחד מהמשתתפים

• יינתנו שיעורי תנועה קבוצתיים , יתקיים דיון בתהליכי התנועה תוך ניתוח וחקירת השיעורים.

• המשתתפים יתנסו בלמוד באמצעות הידיים, כאמצעי נוסף לתקשורת בין המורה והתלמיד. יתקיימו דיונים בדרך הוראה מיוחדת זו.

• המשתתפים יתנסו בדרכים שונות בהוראת "תנועה אורגנית" ויתקיימו דיונים בדרכי ההוראה השונות, שמאפשרות לכל תלמיד ללמוד את עצמו.

• שלבי ההתפתחות והלמידה של התינוק (הזדקפות, זחילה ועוד…) ישמשו כרקע לחקר התנועה האורגנית ולמידתה.

• במהלך הקורס המשתתפים ייחשפו לכתבים, לקלטות ולסרטים של ד"ר משה פלדנקרייז, ונדון בדרך עבודתו. כמו כן ייחשפו לכתבים של פסיכולוגים, פילוסופים ואנשי חינוך.

• אנטומיה, פיזיולוגיה, נוירו פיזיולוגיה, פסיכולוגיה, מתודיקה ונושאים נוספים יילמדו במהלך הקורס תוך כדי התנסות, חוויה ויישום.

הלימודים מתקיימים במשך השנה האקדמית, פעם בשבוע,

בימי שלישי בין השעות 9:00 – 14:00.

משך הקורס: שלוש שנים, בכל שנה יתקיימו שלושים ושלושה ימי לימוד. בשנה הרביעית הלימודים יתקיימו במסגרת סטאז'.

התלמידים יקבלו תעודת הסמכה המאשרת שלמדו בקורס להוראת "תנועה אורגנית" על פי עקרונות שיטת פלדנקרייז ואנטומיה יישומית.

בשיעורי "תנועה אורגנית" האדם נחשף לאפשרויות חדשות בתנועה, דרכן הוא לומד את היחסים בין תנועה אחת לשנייה, בין אברי הגוף השונים ובין עצמו לסביבתו. כך נוצר פתח לשינוי. אם משתמשים בגמישותו של המוח, אפשר לעקוף מגבלות, להפחית כאבים מתוך בחירה בשימוש יעיל יותר בעצמינו. השוטטות בגוף, החיפוש וההכרות עם התנועה האורגנית מאפשרים למידה עצמית, תוך ניסוי וטעיה/תהייה, ללא השפעת לחצים חיצוניים שאינם שייכים לעניין עצמו.

בשיעור הקבוצתי המורה מציע באופן מילולי אפשרויות תנועה שונות שמתוכן התלמיד בוחר את הדרך לביצוע פעולותיו. בחירה זו נעשית מתוך מודעות. התלמיד מחפש את תחושת הנינוחות וחוסר המאמץ בפעולתו, הוא בודק יחסים חדשים בין חלקי גופו בזמן שהוא מתנועע.

בשיעור האישי : המורה מציע לתלמיד, להתנסות בתנועות עדינות תוך מודעות לאפשרויות חדשות שיכולות להתעורר מתוכו. הלימוד נעשה בתנאים בהם מערכת העצבים משוחררת מהשפעות המפריעות ללמידה כמו כוח המשיכה או אי נוחות בעקבות כאב. התלמיד לומד לשאול את עצמו שאלות דרכן הוא יכול לחקור את עצמו, תוך חיפוש תחושה של נינוחות ואי מאמץ. הוא לומד "להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי ואת הקשה לקל ונעים" (משה פלדנקרייז).

כל אחד יכול ללמוד לנצל את הגוף הגאוני שניתן לנו. רק צריך להקשיב למה שיש לנו ולנסות לא לקלקל.

מורה טוב הוא מורה המלמד את תלמידו להיות המורה של עצמו .


 

הוראה באמצעות מגע

הוראה באמצעות מגע

שנה ראשונה בקורס:

 בשנה ראשונה נכיר את יכולת הלמידה שלנו באמצעות תנועה.

נחווה שיעורי תנועה אורגנית בקבוצה, ננתח אותם מבחינה אנטומית יישומית ונבין את עקרונות ההוראה בכל שיעור.

ננתח את עקרונות שיטת פלדנקרייז כבסיס ללמידה.

נתנסה בהוראה באמצעות מגע ונלמד דרכים להתארגנות המורה בדרך הוראה זו.

נקרא וננתח את ספרו של משה:  "שיכלול היכולת", מאמרים מכתביו, נקרא את ספרה של רות אלון: "חזרה לתנועה טבעית בשיטת פלדנקרייז" ונדון במאמרים וספרים נוספים הקשורים לנושאי הלימוד שלנו.

כל נושאי הלימוד יילמדו בצורה חווייתית המאפיינת למידה אורגנית תוך כדי שיעורי תנועה והוראה באמצעות מגע.

נושאים מרכזיים באנטומיה יישומית שיילמדו בשנה הראשונה:

קשר בין מערכות השלד, השרירים והעצבים, כבסיס הכרחי לתנועה

מערכת העצבים כמקור לשליטה שלנו בעצמינו

מערכת השלד, סקירה כללית:

מבנה השלד ותפקידיו.

סוגי העצמות ותפקידיהן.

המפרקים: קשר בין מבנה המפרק והתנועה שבו.

מישורי תנועה והתנועות השונות בכל מישור, ככלי לניתוח תנועה.

עמוד השדרה:

תפקיד ומבנה גרמי.

מבנה החוליה, קשר בין מבנה ותפקיד.

יכולת התנועה באזורים השונים בעמוד השדרה.

עקמת ותנועה אורגנית.

חגורת הכתפיים:

המפרקים השונים בחגורת הכתפיים והתנועה בהם.

השכמות: מבנה, תפקיד ותנועה.

הידיים: מרפק, אמה, שורש כף היד וכף היד – מבנה, תנועה ושימוש.

בית החזה:

מבנה ותנועה. (הניגוד בין התפקיד ההגנתי של בית החזה לתפקיד התנועתי שלו – איך אפשר לגשר בין ניגודים אלו)

נשימה: מכניזם הפעולה.

האגן: מבנה, ותפקיד.

תנועות האגן במרחב והקשר למפרקי הירכיים וחוליות עמוד השדרה השונות.

מפרק הירך: מבנה ותנועה.

הדמיון בין מפרק הירך למפרק הכתף.

מפרק הברך: מבנה ותנועה.

בעיות נפוצות הקשורות למפרק זה.

כף הרגל: מבנה ותנועה.

השואה בין תנועת כף הרגל לכף היד.

בעיות נפוצות בכף הרגל והשלכותיהן על היציבה והתנועה.

עקרונות הפעולה של מערכת השרירים:

תפקידי השרירים, תכונותיהם ודרכי עבודתם

שרירים דו מפרקיים

שרירי בטן וגב – דו שיח הרמוני.

התייחסות לשרירים האנטגוניסטים .

עיניים – המבט כגורם המארגן תנועה.

תנועת הניגוד והשימוש בה לתנועה יעילה יותר.

מפרק הלסת: הכרות ושימוש במבנה המפרק לתנועה.

הקול – הפקתו והקשר לתנועה.

התבוננות בשלד, באטלסים אנטומיים ובתוכנות ללימוד אנטומיה.

נושאים אלו יילמדו תוך כדי התנסות תנועתית בשעורים קבוצתיים והתנסות במגע כאמצעי ללמידה.

עקרונות שיטת פלדנקרייז ישולבו במהלך תהליך למידה אורגנית זו וכך יהיו זמינים לשימוש.

בסיום השנה הראשונה כל אחד יציג שיעור בו יוכל לשלב את מה שלמד בקורס "תנועה אורגנית" עם עיסוקו האחר.

שתהייה שנת למודים מהנה ומעניינת לכולנו.

שנה שניה בקורס :

התארגנות המורה בהוראה באמצעות מגע

התארגנות המורה בהוראה באמצעות מגע

בשנה שניה נעמיק בעקרונות שיטת פלדנקרייז המשמשים ללמידה באמצעות התנועה.

נחווה , נבין וננתח שלבים שונים בהתפתחות התינוק מינקות, זחילה, ישיבה ועד הליכה, דיבור והתבגרות.

כשמשחזרים פעולות ראשוניות אלו, שחווינו בילדות, אפשר להסיר את כל האלמנטים הפרזיטיים שנוספו לתנועה שלנו ועלולים להפריע לה. בהזדמנות זו אנו יכולים לזהות את התנועה האורגנית, הבסיסית וכך לאפשר לנו לחיות בצורה חופשית מעומסים המפריעים לפעולותינו.

כשאני יודע מה אני עושה , אני יכול לעשות את מה שאני רוצה.

נתעמק בשאלה מה היא למידה אורגנית בהשוואה ללמידה אקדמית.

נתמקד בדרכי הוראת שיעורים קבוצתיים, ונבין את הקשר הבלתי נפרד בין שיעורים קבוצתיים בהם המורה משתמש במילים להנחיית השיעור , לבין שיעורים אישיים בהם המורה משתמש בידיו, בהתארגנות הגוף שלו, להנחיית השיעור.

נעמיק את היכולת שלנו להעביר שיעור אישי בהתארגנות תנועתית באמצעות מגע. נתן דגש רב להתארגנות המורה בגופו, בתנועתו ובמחשבתו, כשהוא מעביר שעור אישי במגע.

נקרא חומר שמשה פלדנקרייז כתב : הספר "העוצמה האישית" ומאמרים נוספים. כמו כן נקרא כתבים של אנשים נוספים הקשורים לנושאים שבהם אנחנו דנים.

בסוף שנה זו התלמידים יתנו שיעורים אישיים למורים וותיקים בשיטת פלדנקריז ויקבלו  מהם משוב לעבודתם.

שנה שלישית בקורס:

בשיעור תנועה כאמצעי ללמידה עצמית

בשיעור תנועה כאמצעי ללמידה עצמית

בשנה זו נמשיך להעמיק את ההבנות שלנו בעקרונות שיטת פלדנקרייז

נמשיך לחוות שיעורי תנועה כאמצעי ללמידה עצמית, ננתח שיעורים אלו ואת התהליכים הקשורים להם, נדון בהתנסויות של התלמידים בקורס בהוראה בקבוצה עם אנשים מהקהל הרחב.

נעמיק את יכולתנו ללמד באמצעות מגע, נזמין אנשים מהקהל הרחב כדי להתנסות בהוראה זו.

נקרא חומר שמשה פלדנקרייז כתב, ננתח את ספרו: "הגוף והתנהגות בוגרת", נקרא ספרים ומאמרים שונים הקשורים לנושאי הלימוד שלנו.

בסוף שנה זו התלמידים יעבירו שיעורים באמצעות מגע לאנשים שיוזמנו לקורס ובהזדמנות זו הם יבחנו את עצמם ביכולתם ללמד באמצעות מגע.

התלמידים יתנסו בהוראת שיעורים בקבוצה ויקבלו משוב על דרך הוראתם.

במהלך הקורס כולו, התלמידים מתבקשים לחוות לפחות 15 שיעורים אישיים ממורים וותיקים המוסמכים בשיטת פלדנקרייז. כל תלמיד יקבל לפחות שלושה שיעורים אישיים ממיכל ריטר, מנהלת הקורס. התלמידים יכתבו דו"ח על כל שיעור שקיבלו.

בשנה רביעית:

התלמידים  יעברו סטאז' בו הם יתנסו בהוראה בקרב הקהל הרחב. נדון בבעיות העולות במהלך ההוראה כך שכל מורה יוכל לקבל לווי ותמיכה בעבודתו.

הלימוד בכל שלבי הקורס נעשה בדרך חווייתית, ניסוי טעייה ותהייה. הלמידה  האורגנית מאפשרת סביבת לימוד בטוחה, נעימה ותומכת. למידה זו מעודדת את הסקרנות, את יכולת הגילוי והיצירתיות הטמונים בכל אחד מאתנו.